De meeste ECD’s zijn zulke uitgebreide softwarepakketten dat u het misschien niet verwacht, maar we zien geregeld zorginstellingen die er maar liefst twee gebruiken. Daar hebben ze goede redenen voor, maar dit zorgt ook voor de nodige uitdagingen. Waarom kan dit een oplossing zijn en waar moet u op letten als uw organisatie hiervoor kiest?
Onnodig ingewikkeld
Meestal kiezen aanbieders voor een tweede ECD als hun oorspronkelijke pakket niet volledig kan voorzien in de behoeften. De functionaliteiten blijken toch niet goed aan te sluiten op de alledaagse behoeften van de medewerkers.
Wat we veel zien, is dat zorgaanbieders er daardoor voor kiezen om bepaalde zorg in het ene ECD en bepaalde zorg in het andere ECD onder te brengen. Medewerkers binnen de intramurale zorg kunnen bijvoorbeeld een ECD met veel opties willen, waar de extramurale zorg beter geholpen is met een eenvoudigere variant.
Een fout is snel gemaakt
Toch zit daar een grote keerzijde aan. Twee ECD’s maken het werk voor sommige medewerkers eenvoudiger, maar voor anderen juist moeilijker. Er zijn immers mensen die in beide systemen moeten werken. In het voorbeeld van de intra- en extramurale zorg moeten psychologen bijvoorbeeld wegwijs zijn in beide ECD’s. Daarbij is het zaak dat ze de functionaliteiten van die ECD’s niet door elkaar halen. Wat in het ene pakket met één druk op de knop kan, moet in het andere worden verantwoord. Een fout is dan snel gemaakt.
Naast druk op bepaalde zorgprofessionals, heeft de keuze voor twee ECD’s ook andere gevolgen. Allereerst zijn er financiële consequenties, omdat u niet één maar twee pakketten afneemt. Ook moeten beide ECD’s goed gekoppeld zijn aan eventuele externe systemen. Tot slot vereist deze constructiekennis van beide ECD’s bij uw beheerders, en die beheerders en kennis zijn helaas al schaars genoeg.
Goede ondersteuning
Er is geen goede of foute keuze als u twijfelt over het gebruik van meerdere ECD’s. Het is alleen wel van belang dat u de gevolgen goed inschat. Wees u bewust van de uitdagingen. Beheerders moeten in staat zijn goede ondersteuning te bieden, duidelijke werkwijzen maken voor diegenen die in beide systemen werken en de ECD’s optimaliseren met die groep nadrukkelijk in het achterhoofd.
Zijn die randzaken goed georganiseerd, dan kunnen twee ECD’s het werk voor een grote groep medewerkers een stuk makkelijker maken. Twijfelt u of dit voor uw organisatie de juist keuze is, of heeft u de keuze al gemaakt maar niet de kennis in huis om dit op te vangen? Wij denken graag met u mee én kunnen ondersteuning bieden in het beheer. Bel of mail en we leggen uit hoe.