Het is u vast niet ontgaan dat er een flinke krapte heerst op de Nederlandse arbeidsmarkt. Bedrijven zijn op de meest creatieve manieren bezig met het werven van nieuw personeel. Zo worden er bijvoorbeeld andersom sollicitaties gehouden waarbij de bedrijven bij de kandidaat op gesprek komen of worden er creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden verzonnen.
In de zorg is er namelijk al jarenlang een groot te kort aan personeel. Echter, lijkt de aard van de tekorten dit jaar niet alleen te komen vanwege bezuinigingen. Er is in de instellingen op veel afdelingen een leegloop ontstaan. Door de intensieve Covid periode kunnen medewerkers van zowel de zorgkant als de back-office de drukke periode niet meer aan en vallen hierdoor uit. Om dergelijk uitval voor te zijn kiezen ook veel medewerkers om een carrière switch te maken. Hierdoor ontstaan er nog meer tekorten.
Deze tekorten komen dus aan de voorkant voor, bij de zorgmedewerkers, echter zijn deze tekorten aan de achterkant ook problematisch. Zo is bijvoorbeeld te zien dat er door de hoge werkdruk en extra administratie (Door bijvoorbeeld Covid) meer personeel nodig is op bijvoorbeeld afdelingen als applicatie beheer of cliëntenadministratie.
De vraag is dus, hoe gaat uw instelling in het post-covid landschap om met deze personeelstekorten in de back-office?
Extra inhuur:
Een optie die voor de hand ligt is om meer personeel in te huren of in dienst aan te nemen. Echter, is gebleken dat in de huidige arbeidsmarkt dit nogal een grote uitdaging is. Kennis en ervaring ontbreekt en het is moeilijk om de juiste mensen te vinden voor uw instelling. Daarnaast spelen de vergrijzing en uitstroom een grote rol in de personeelstekorten wat de zoektocht voor de juiste mensen alleen maar moeilijker maakt. Een optie zou kunnen zijn om te kijken naar externe medewerkers, zij brengen vaak gerichte kennis en ervaring mee. Door de korte contracten die u aangaat met externe medewerkers hoeft u zich niet te binden voor een lange tijd aan hen. Echter, staat hier wel tegenover dat zij duurder zijn dan interne medewerkers. Gezien huidige tekorten wellicht het overwegen waard.
Outsourcing:
Een andere oplossing kan zijn om de back-office gedeeltelijk of helemaal uit te besteden, ook wel outsourcing genoemd. Hiermee kan de druk op de back-office van uw instelling ontlast worden en heeft u weer ademruimte om naar voren te kijken. Bij het uitbesteden van de back-office hoeft u niet alles gelijk uit handen te geven, u kunt bijvoorbeeld ook een gedeelte van de back-office uitbesteden.. Zo heeft u nog steeds delen van de back-office in uw beheer maar kunt u de taken die het meeste werk kosten gemakkelijk uitbesteden. Dit geeft instellingen ruimte om creatief om te kunnen gaan met de personeelstekorten.
Is outsourcing een oplossing voor de lange termijn? Dat ligt geheel aan uw instelling. Heeft u vertrouwen in de partij waarbij u een deel of de gehele back-office uitbesteedt dan is dit zeker een goede oplossing om de druk te verlagen.
Bent u benieuwd of uw instelling klaar is voor outsourcing, wij bij The Beagle Armada helpen u graag verder en kijken samen met u naar de mogelijkheden.